Relatieve omzet Media Markt Nederland hoger dan andere landen

Nederland voorloper bij Media Markt online

5768380657_12d4ccbea4
04 mei 2012 10:55 
Het grootste aanbod, de hoogste conversieratio en de minste in store pick-ups. Het Nederlandse online filiaal van Media Markt steekt op meerdere front boven zijn buitenlandse zusterfilialen uit.
Hoe zet je het online kanaal goed in zonder dat het kannibaliseert bij de bakstenen winkels? Die vraag houdt de top van de Metro Group, moederbedrijf van Media Markt en Saturn, al jaren bezig. Koppen hebben daarom op het hoogste niveau gerold, maar nu begint er een lijn in de strategie te komen. MediaMarkt.nl speelt daarin als proeftuin een belangrijke rol

Media Markt boekte in het eerste kwartaal een omzet van ongeveer vijf miljoen euro. Dat blijkt uit een blik in de digitale keuken.

MediaMarkt.nl verwerkte in de drie maanden tot april acht miljoen bezoeken. De conversieratio lag drie keer hoger dan bij de filialen in Duitsland en Oostenrijk, op 1,2 procent. En naarmate er meer producten in de schappen liggen, daalt de gemiddelde aankoopprijs. Dat duidt erop dat er niet alleen grote, dure elektronica wordt gekocht maar ook kleinere spullen.

Het bakstenen winkels van Media Markt profiteren niet bijzonder veel van de online handel. Zes procent van de aankopen wordt afgehaald in een zaak. Het meerderheid wordt door een pakketdienst thuisbezorgd bij de consument.

Media Saturn, het bedrijf waar Media Markt en Saturn onder vallen, boekte een online omzet van 166 miljoen euro. Dat was een jaar geleden nog maar negentien miljoen euro. De aanwas is vooral te verklaren uit de overname van de Europees werkende online winkel Redcoon.

Metro Group boekte tussen januari en eind maart een digitale omzet van 178 miljoen euro. Dat is 3,5 procent van de hele concernomzet, die uitkwam op vijf miljard euro (+0,4 procent). Honderd miljoen daarvan werd in Duitsland gerealiseerd, 78 miljoen elders in Europa.

Foto: Clemens van Vogelsang (cc)