Google Adwords kwaliteitsscore optimaliseren

Google Adwords kwaliteitsscore: wat is het en hoe optimaliseer je het?

umkehrabbildung beispiel essay  

go site Door  van ScherpOnline.nl

http://becomeawoman.com/?topic=upon-westminster-bridge-essay-examples op maandag 2 januari 2012 om 13:00 uur

fictional essay sports Iedereen die met Google Adwords aan de slag gaat, krijgt er vroeg of laat mee te maken, dé kwaliteitscore. Al sinds de lancering van Google’s advertentieplatform Adwords staan twee zaken centraal, ze zijn bepalend voor de positie van je advertentie binnen de zoekmachine; de CPC (cost per click) en de kwaliteitsscore van je zoekwoorden.

go  

De positie van je advertentie

watch Beide aspecten hebben zo hun eigen functie. De CPC (cost per click) zorgt ervoor dat Google geld verdient aan haar bezoekers en het tweede (de kwaliteitsscore van je zoekwoorden) dat die bezoekers terugkeren en weer gebruik maken van Google. Google gebruikt een zeer eenvoudige formule om de positie van de advertenties van verschillende adverteerders binnen de zoekmachine te bepalen.

http://acorn.offsight.co.uk/?topic=antitheatrical-prejudice-definition-essay http://becomeawoman.com/?topic=classification-essay-topic-sentences CPC x Kwaliteitsscore = advertentiepositie

http://acorn.offsight.co.uk/?topic=fatherless-children-essay Kwaliteitsscore x cpc

http://algaebloomsolution.com/?topic=profiles-in-courage-essay-registration-sticker Als je naar bovenstaande afbeelding kijkt, dan valt op dat positie 1 bezet wordt door een aanbieder die een lagere CPC biedt dan de adverteerder op positie 2. Dit komt doordat de kwaliteitsscore bij advertentie 1 hoger is. Het is dus erg van belang om ervoor te zorgen dat de kwaliteitsscore van je zoekwoorden  hoog is. Om dit te kunnen bereiken moet je uiteraard eerst weten wat de kwaliteitsscore inhoud.

Kwaliteitsscore

see url De kwaliteitsscore voor het zoeknetwerk is een cijfer van 1 tot 10 dat toegekend wordt aan een zoekwoord binnen Google Adwords. De formule die deze score bepaalt, bestaat uit een aantal factoren. Die factoren hebben onderling evenveel invloed op het uiteindelijke cijfer dat toegekend wordt aan een zoekwoord. Deze factoren zijn:

  • De historische klikfrequentie (CTR) van het zoekwoord en de bijbehorende advertentie in het Google-domein. De klikfrequentie op niet-Google-sites (zoals AOL.com) is alleen van invloed op de kwaliteitsscore van zoekpartners, niet op Google.
  • Je accountgeschiedenis, die wordt bepaald aan de hand van de klikfrequentie voor alle advertenties en zoekwoorden in je account
  • De historische klikfrequentie van de zichtbare URL’s in de advertentiegroep
  • De kwaliteit van de bestemmingspagina
  • De relevantie van het zoekwoord voor de advertenties in de advertentiegroep
  • De relevantie van het zoekwoord en de bijbehorende advertentie voor de zoekopdracht
  • De prestaties van je account in de geografische regio waar de advertentie wordt weergegeven
  • Andere relevantiefactoren

Kwaliteitsscore optimaliseren

Als je weet dat bovengenoemde factoren invloed hebben op de kwaliteitsscore, dan weet je ook dat deze kunt optimaliseren. Hieronder zal ik een aantal factoren uitlichten en mogelijke opties geven om de kwaliteitsscore te optimaliseren.

Optimaliseren van de CTR:

  • Door een korte tijd hoog te bieden op bepaalde zoekwoorden zal de positie stijgen. Logisch gevolg is dat de CTR op hogere posities hoger is en dus ook je ‘historische CTR’ zal stijgen!
  • Gebruik attractieve / opvallende advertentieteksten. Hiermee val je op en zullen meer mensen klikken, waardoor de CTR toeneemt. Communiceer bijvoorbeeld tijdelijk acties.

De historische klikfrequentie van de zichtbare URL’s in de advertentiegroep:

  • Wanneer je merkt dat bepaalde tekstadvertenties een hoger CTR hebben, voeg de zichtbare URL van deze advertenties dan toe bij minder presterende tekstadvertenties.

De kwaliteit van de bestemmingspagina:

  • Optimaliseer onder andere de laadtijd van de bestemmingspagina. Het bevordert niet alleen de kwaliteitsscore van de zoekwoorden, maar ook de gebruikerservaring van je bezoekers.
  • Zorg voor relevante content, die direct in verband staat met je advertentie. Zorg er bijvoorbeeld voor dat prijzen in je advertenties overeenkomen met die op je landingspagina.

De relevantie van het zoekwoord voor de advertenties in de advertentiegroep:

  • Het is verstandig om per advertentiegroep maar 15 tot 45 woorden toe te voegen. Dit voorkomt dat je tekstadvertenties niet meer aansluiten op de zoekwoorden in de advertentiegroep. Hierdoor behoud je de relevantie.

De relevantie van het zoekwoord en de bijbehorende advertentie voor de zoekopdracht:

  • Splits advertentiegroepen op (15 tot 45 woorden) en voeg exacte zoekwoorden toe. Exacte zoekwoorden zorgen ervoor dat de zoekopdracht van gebruikers exact matcht met de zoekwoorden in je advertentiegroep!

Wil je weten welke kwaliteitsscore jouw zoekwoorden bevatten? Dit kun je terugvinden in het wolkje naast je zoekwoorden. Hier vind je naast de kwaliteitsscore, ook meer informatie over de weergave van je zoekwoorden. Succes!